En ny generation visade framfötterna under Malmö Open
2019-04-15 20:54

MALMÖ OPEN gick av stapeln i helgen - och GFK var där med en stor trupp, där majoriteten av fäktarna tävlade i de yngre klasserna U15 eller U13, men några av våra ynglingar tog också steget upp och testade på U17.

Sigrid Gyllenspetz Munro, född 2003, var vår mest rutinerade räv - och hon tog också hem ett silver i U20 samt ett brons i U17.
Även Daniel Wetterlöf är född 2003, och han gjorde en bra insats i U17 värja, där han visade att han verkligen utvecklat sitt fotarbete.

I kadettklasserna i florett tävlade förutom Sigrid, även Ebba Olsson och Stella Wigardt. Båda två år födda 2005 men fightades på bra trots att motståndet var äldre, och båda lyckades vinna matcher. Starkt jobbat!

Isak Kvernes och Teo Cina Stigberg gick också upp en tävlingsklass och gjorde det stundtals riktigt bra med många snygga stötar, men tillslut blev motståndet för tufft.

I U15 hade vi en hel drös med fäktare. Jättekul. Csenge Orban Csikos var ensam om att ställa upp i värjklassen. Modigt på sin första tävling utanför Göteborg. Hon kämpade på bra. Hon fäktade även florett i U15 tillsammans med Ebba, Stella, Siri Eklöf, Amy McCoy, Alva Carlsson, Helen Ran Su och Maria Jechil. Här fäktade alla våra unga fäktare snyggt och tekniskt, men tyvärr räckte det inte ända fram till medaljerna för någon av dem. Men framtiden ser ljus ut!

I U15 herrar hade vi enbart deltagare i florettklassen - och här ska Isak Kvernes ha en applåd för en stark insats och en välförtjänt silvermedalj!
Men vi hade fler fäktare som visade upp snygg fäktning.
Teo Stigberg, Hugo Moncatar Jungermann, Ture Westesson och Björn Samuelsson kämpade och skrek för allt de hade på pisterna. Kul att se och en bra inställning!

De yngsta klasserna på Malmö Open är U13 - och i värjklassen hade vi tre fäktare på herrsidan. Jacob Goldman, Ludvig Axelsson och Hannes Kaså. Med tanke på att ingen av dessa herrar huvudsakligen tränar värja så sattes imponerande många snygga stötar. Tyvärr blev det ett internt klubbmöte i direkten mellan Jacob och Ludvig, men alla tre killarna fäktade riktigt bra.

De ställde också upp i florettklassen tillsammans med Hugo, Ture, Björn. Alla våra killar gjorde riktigt starka pouler och det räckte för att vi för första gången på länge skulle få in hela 3 killar i kvartsfinalen - Hugo, Ture och Jacob! Starkt jobbat allihop och en extra applåd till Hugo som lyckades ta sig hela vägen till final och plocka med sig en silvermedalj hem. Hugos första medalj på ”bortaplan”.

I tjejernas U13 hade vi enbart florettfäktare med.
Och här slog Helen till med en guldmedalj! Starkt jobbat när man är yngst i startfältet!
I finalen mötte hon Amy som hade en kanondag i direktelimineringarna och tog sig övertygande hela vägen till final. Stort grattis till Amys första medalj utanför Göteborg!

Även Siri, Maria och Alva deltog, och visade att vi fortsätter att utvecklas. Alva satte några riktigt fina intränade attacker i poulepmgångarna, och både Siri och Maria tog sig till kvartsfinal. Det betyder alltså att vi hade 4 fäktare i kvartsfinal i damklassen. Ett riktigt bra betyg!

Avslutningsvis ska det också riktas ett stort tack till våra tre domare som kämpat för oss hela helgen. William Zingmark, Malte Westesson och Arata Hirose.

Tack för en kul helg med massvis av bra fäktning från GFK:are!

Terminsstart våren 20242024-01-01 10:38
Terminsstart VT232022-12-18 16:23