Succé för Göteborgs Fäktklubb under senior-SM!
2019-04-28 17:04

Under helgen avgjordes SM i fäktning, den här gången arrangerat i Stockholm. Från Göteborgs träningsgrupp skickade vi fem fäktare - där alla tog medalj. En riktigt succé helt enkelt!

I damfloretten knep Linn Löfmark sitt första SM-guld genom att vinna finalen med klara 15-4 mot Anki Poppel, EGF. Anja Matic vann sin första SM-medalj, ett brons, efter att ha tappat mot just Linn i en väl fäktare semifinal (15-12). Innan dess hade Anja besegrat Birgit Eiermann, FFF med 15-12, efter en något ofokuserad insats, men ändå kontrollerat. Linn besegrade Kalmars Emma Fransson med 15-3 i sin kvartsfinal efter en mycket stabil insats.

I herrfloretten skulle det visa sig vara total dominans av våra tre killar, Malte, Eimer och Sebastian. ”Basse” inledde dock väldigt trevande i poulen där han förlorade 3 matcher med uddastöten, och bara vann två. Eimer och Malte dominerade sig igenom poulen och var rankade som etta och tvåa inför direktelemineringen. Alla killarna stod över 32-tablån. Bland de 16 hade sedan Eimer en bekväm resa mot Fredrik Gren, ÄFK och Malte vann komfortabelt mot unge Emil Kröckel, EGF. Sebastian hade en på pappret tuffare lottning mot Pizzignacco, ÄFK, men här hade Basse vaknat till ordentligt och kunde ohotat vinna med 15-7. I kvartsfinalen avfärdade Eimer Ljungbys Simon Enarsson med 15-7, och Sebastian gjorde en ny stark insats mot Kalmars Svante Dahlin den här gången - seger 15-9. Malte hade det desto tuffare i sin match mot Nils Uniyal, men kunde efter att ha gått till paus med 10-10, vinna i andra perioden med 15-12. Väl framme i semifinal vann Eimer ett internt möte med Sebastian, och Malte tog sig an Vincent Mindelöf. En match som Malte dominerade, men pga lite slarv blev lite väl jämn. Efter att Vincent knappat in på slutet kunde Malte till slut vinna med 15-13. Finalen är en historia i sig. En repris av förra årets final, som redan då fick epitetet ”en svensk klassiker” av livesändande kommentator. Den gången vann Eimer, och han inledde väldigt starkt även idag. Han gick till pausvila med ställning 13-7. Malte gav sig dock inte, och krigade sig tillbaka in i matchen. Men han kom ikapp först vid ställningen 14-14. Sista stöten lyckas Malte pressa ned Eimer som tappar balansen och därmed ramlar bakom sin egen baklinje. Poäng till Malte - som säkrade sitt första SM-guld!

Terminsstart våren 20242024-01-01 10:38
Terminsstart VT232022-12-18 16:23