Otto Drakenberg talar på SM i fäktning 22 april
2023-04-17 15:13
Otto Drakenberg under FIE-kongressen 2022 (Fotograf: Augusto Bizzi)

Kan rätten till utövandet av idrott någonsin bli viktigare än grundläggande mänskliga rättigheter? Otto Drakenberg, ordförande i Svenska Fäktförbundet har valt att inte låta sig tystas – trots både hot och protester från andra länder har han stått på sig under det internationella fäktförbundets kongresser – för att försvara allas rätt att utrycka sina åsikter i en demokratisk internationell idrottsvärld.

Att just dessa rättigheter behöver försvaras visar responsen han fick på internationella fäktförbundet, FIEs, kongress i november, som bl. a. har uppmärksammats i både DN, SVT och SvD.

FIE har beslutat tillåta ryska och belarusiska fäktare att tävla i internationella tävlingar och därmed få möjligheten att kvala in till olympiska spelen i Paris 2024. Övriga idrottsvärlden tittar på när en liten sport kan skapa ett prejudikat. När blir idrotten politik och när blir politiken idrott?

Hör Otto Drakenberg tala på plats under SM i fäktning, i Lundbystrandshallen den 22–23 april. Passa också på att se landets bästa fäktare tävla om att kunna titulera sig svenska mästare. Passa på att fråga våra landslagsfäktare hur de känner inför att behöva ställas mot ryska och belarusiska fäktare för att kunna förverkliga sina egna drömmar om att kvala till ett olympiskt spel. Ett olympiskt spel som Ukraina, i alla fall inom fäktningen, inte kommer att kunna kvala till.

Otto talar kl. 10:30 på lördagen den 22 april.

Tävlingarna pågår från kl. 09:00 – ca 16:00 med herrvärja, herrsabel och damflorett på lördagen, följt av damvärja och herrflorett på söndagen.

Göteborgs Fäktklubb arrangerar årets mästerskap för seniorer och veteraner, och våra största medaljhopp hittar vi på damsidan med systrarna Ester och Miriam Schreiber.

Prisutdelare på lördagen är Sanne Gars och på söndagen Emma Wertsén (tidigare Samuelsson). Sanne och Emma har bakgrund som mycket framgångsrika värjfäktare, med flera gemensamma medaljer i lag på världscupen och Emma med ett individuellt VM-silver 2015.

Kontakt:
Tävlingsledare Katarina Boustedt – 0706-742405, sm@goteborgsfk.se

Göteborgs Fäktklubbs ordförande, Andreas Eklöf – 0709-885370

Göteborgs Fäktklubbs huvudtränare Henrik Lundegard – 0737-020836, och Martin Roth Kronwall – 0702-708774